ثبت برند یا ثبت علامت تجاری بدین معنی است که یک کالا یا خدمات به نام شما عرضه شده و مشتریان و مصرف کنندگان یک محصول،آن را به اسمی که شما ثبت کرده اید می شناسند.
بعنوان مثال محصولات آرایشی و بهداشتی را در نظر بگیرید.برند های بسیار زیاد و متنوعی در این زمینه وجود دارند که اکثرشان محصولات یکسان مانند سرم مو،لوسیون های مخصوص مو و انواع شوینده ها را به بازار عرض می نمایند.
در این بین هر برند طرفداران و مصرف کنندگان خود را دارد.این انتخاب کالای مربوط به یک برند خاص به خیلی از فاکتور ها بستگی دارد.
ممکن است شخصی صرفا بخاطر کیفیت بالای آن محصول آن را خریداری کند و شخصی دیگر ملاکش برای انتخاب محصول بسته بندی جذاب آن باشد.
در بازار امروزه رقابت بسیار سنگین است;چرا که عرضه کنندگان بسیار زیاد شده اند و همچنین درخواست برای محصول نیز بالاست.لذا در این میان حتما باید "برند" خود را به عوام بشناسانید تا بتوانید با سایر رقبا در زمینه فروش رقابت داشته باشید.
لازمه این کار در وهله اول ثبت رسمی علامت تجاری خود در کشور ایران است تا به شما اجازه داده شود که چه تولید کننده و چه وارد کننده محصول هستید بتوانید آن را به طور قانونی عرضه و پخش نمایید.
پس از انجام این مرحله که یک پروسه آسان تلقی می شود می توانید برند خود را تبلیغ و بطور رسمی شروع به فعالیت کرده و کالای مورد نظر خود را وارد بازار فروش کنید.
"ثبت برند" به تنهایی شامل هیچ گونه مالیاتی نمی گردد و یک شخص می تواند چند برند به نام خود ثبت کند بدون آنکه از لحاظ مالیاتی به مشکل بر بخورد.
پس برای شناخته شدن در زمینه تجاری و خدماتی حتما برند خود را ثبت نمایید تا بتوانید کسب در آمدی متناسب با خدمات خود داشته باشید.